Eggedosis / Bærekraft

Bærekraftig Utvikling i Eggedosis

Eggedosis har en klar visjon om å utvikle bærekraftige tjenester, produkter og løsninger. Som designbyrå har vi dessuten påvirkningskraft og mulighet til å motivere både kunder og samfunn til å ta bærekraftige valg.

Det å drive bærekraftig er ikke bare er en nødvendighet, men også en mulighet. I Eggedosis ønsker vi å bidra til å øke bevissthet, engasjement og handling knyttet til FNs bærekraftsmål. Vi jobber både direkte og indirekte med målene, blant annet gjennom leveransene våre, samarbeid med andre og vårt interne fokus på bærekraft.

I arbeidet med å identifisere relevante bærekraftsmål og implementere disse i Eggedosis, har vi gjennomført en interessentkartlegging og virksomhetsanalyse:

 

Interessentkartlegging

Kartleggingen er gjort med fokus på bærekraftig utvikling. Vi har identifisert interessentene som er involvert i virksomheten vår, og vurdert hvordan vi kan bidra til bærekraftig utvikling i samarbeid med dem. Våre interessenter inkluderer:

  • Ansatte og styremedlemmer

  • Kunder (offentlige, SMB og noen større aktører)

  • Partnere og samarbeidspartnere (kontorfellesskap, bank, næringsforening)

  • Samfunn (sponsorat, styrearbeid)

  • Leverandører (trykkeri, hardware- og software-leverandører)

Virksomhetsanalyse

Vi har gjennomført en analyse av egen forretningsmodell ved hjelp av Grønn-vekst-trapp. Dette er et strategisk verktøy bestående av seks trappetrinn:

  • utvendig uttrykk

  • virksomhetsinterne forhold

  • leverandørkrav

  • driftsprosesser

  • tjenester og produkter

  • forretningsmodell

For oss som designbyrå er det trappetrinn én (utvendig uttrykk) og fem (tjenester og produkter) som er mest relevant med tanke på vesentlighetsanalysen og oppbygging av en mer bærekraftig forretningsmodell.

Utvendig uttrykk

Dette inkluderer handlinger utenfor virksomhetens daglige drift, som deltakelse i næringsforum, støtte til miljøorganisasjoner, og samarbeid med idrettslag.

Gjennom styreverv, engasjement i Action Now og ikke minst i GreentechSee, utplassering av elever fra videregående skoler og støtteordninger til frivillige organisasjoner gjør vi mye innen dette feltet. I fremtiden skal vi kommunisere bærekraft mer aktivt utad, sette konkrete mål og motivere til bærekraftsarbeid i våre styreverv.

Tjenester og produkter

Dette innebærer å designe og utvikle nye produkter og tjenester som er økoeffektive, samt å velge kunder og prosjekter som har riktig fokus med tanke på å realisere mål om bærekraftig vekst.

Eggedosis utvikler kvalitetsprodukter som er ment å vare lenge. Vi setter bærekraftskrav til trykkeriene vi samarbeider med. Vi designer digitale produkter når trykte ikke er nødvendige. Vi har underskrevet Grønnvaskingsplakaten og har et bevisst forhold til denne. I fremtiden skal vi jobbe for å få flere prosjekter hvor bærekraft er i fokus – og bruke vår påvirkningskraft til å sette bærekraft på agendaen for våre kunder (og deres kunder igjen).

 

Våre tre hovedmål

FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Basert på funnene i interessentkartleggingen og virkssomhetsanalysen (Grønn-vekst-trappen) har vi landet på at Eggedosis skal jobbe målrettet med disse tre hovedmålene:

Hovedmål 4: Sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle

I Eggedosis skal vi:

  • Gi ansatte kontinuerlige muligheter for å forbedre sine (jobb)ferdigheter for deres nåværende og fremtidige arbeidsforhold

  • Visualisere bærekraftsråd

  • Formidle bærekraftskunnskap videre til kunder

  • Ansette lærling, samt bidra der vi kan i forhold til utplasseringer, traineer og mennesker som trenger arbeidstrening

  • Arrangere workshops og idédugnader for produktutvikling av «Bærekraftstimen»

  • Undersøke muligheten for å lage et digitalt bærekraftskurs

  • Forsøke å inkludere bærekraft i alle presentasjoner

  • Oppfordre og inkludere bærekraft i visuell strategi og visuelle profiler til nye kunder

Hovedmål 11: Gjøre byer og lokalsamfunn inkluderende, trygge, robuste og bærekraftige.

I Eggedosis skal vi:

  • Ha dialog med det offentlige om hvordan selskapets bærekraftige løsninger kan være til nytte for flere

  • Dele kompetanse om bærekraftig utvikling og løsninger med andre aktører, f.eks gjennom engasjementet GreenTechSee

  • Samarbeide med kunder for å finne løsninger på fremtidige behov som minimerer miljøpåvirkningen

  • Fokusere på universell utforming i alle flater

Hovedmål 17: Styrke virkemidlene som trengs for å gjennomføre arbeidet, og fornye globale partnerskap for bærekraftig utvikling

I Eggedosis skal vi:

  • Delta eller ta initiativ til samarbeid (coworking) for å jobbe mot felles bærekraftig utvikling av lokalsamfunnet

  • Tenke nytt på eksisterende samarbeid og inngå nye strategiske samarbeid som kan bidra til å støtte opp om og/eller utfylle virksomhetens arbeid med bærekraftig utvikling, herunder utfordre etablerte forretningsmodeller og forretningsmessige samarbeid

  • Være en ressurs for kunder og andre på områder knyttet til bærekraftsmålene der vi har særlig kompetanse

  • Opprette arenaer for kunnskapsdeling og erfaringsutveksling

FNS hovedmål 3, 8 og 12

I tillegg til hovedmålene definert over, har vi også et ekstra øye til FNs hovedmål 3 (sikre god helse og fremme livskvalitet for alle), hovedmål 8 (fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle), og hovedmål 12 (sikre bærekraftig forbruks- og produksjonsmønstre).

Her er noen konkrete tiltak vi er i gang med:

  • Gi lavterskeltilbud til de som har behov for ekstra hjelp knyttet til fysisk og psykisk helse

  • Gjennomføre og følge opp medarbeiderundersøkelser

  • Oppfordre til walk and talk-møter

  • Skape bevissthet rundt lagring av data og på den måten minimere digital forsøpling

  • Planlegge flere aktiviteter/møter/oppdrag på én og samme reise

  • Sikre god kompetanse på universell utforming og WCAG-krav for design

Eggedosis Bærekraftsmål: 4, 11 og 17